Cykelstellet

indeks

Denne artikel vil diskutere fjernelse og montering af for- og baghjul på en cykel.

FJERNELSE AF HJUL

HVILKE VÆRKTØJER HAR JEG BRUG FOR?

Hvis det er muligt, start med at montere cyklen i stativ. Hvis der ikke er et stativ, skal cyklen lægges på venstre side (ikke-skifter) når baghjulet er fjernet. Stil ikke cyklen oprejst uden baghjulet på plads, da det kan beskadige bagskifteren.

  1. Baghjul: Skift skifter til det yderste gear og inderste forreste kædering. Dette vil give mest kædeslap og gøre det nemmere at fjerne hjulet.
  2. Frakobl fælgbremsens udløsermekanisme, hvis nogen. Typiske MTB- og vejbremse-hurtigudløsermekanismer er vist nedenfor.
    Wheel Removal 1 Lever alt

    SIDE-PULL ELLER DUAL-PIVOT FÆLG CALIPER KAN HAVE QUICK-RELEASE VED CALIPER ARM

    Quick-release placeret ved bremsegreb

    QUICK-RELEASE PLACERET VED BREMSEGREB

    Klem linear-pull calipre sammen, og afmonter kabel-"nudlen" fra forbindelsen
    KLEM LINEAR-PULL CALIPRE SAMMEN, OG AFMONTER KABEL-“NUDLEN” FRA FORBINDELSEN
    Klem cantilever calipre sammen og afmonter straddle wire kabel

    KLEM CANTILEVER CALIPRE SAMMEN OG AFMONTER STRADDLE WIRE KABEL

    BEMÆRK: Med skivebremser er det ikke nødvendigt at deaktivere klodserne. Derudover, med hydrauliske skivebremser, må du ikke klemme bremsehåndtaget, når skiven er ude af cyklen. Ellers lukker puderne, og du vil have meget svært ved at få hjulet tilbage på cyklen. Brug en specialbygget pudespreder såsom Park Tool PP-1.2, hvis dette sker.

    1. Frigør hjulet fra rammen:
      • Quick Release: Træk udad i enden af ​​quick-release spydhåndtaget. Løsn om nødvendigt justeringsmøtrikken med hurtig udløsning for at fjerne eventuelle tapper for enden af ​​gaffelen.
      • Gennemgående aksel: nogle funktioner svarer til quick-release aksel – træk håndtaget udad for at frigøre og dreje for at løsne. Nogle gennemgående aksler er udstyret med en speciel beslag, der skal kobles til for at løsne akslen. Atter andre er simple håndtag, der drejer for at løsne eller stramme – ingen ind- eller udkobling er nødvendig.
      • Solid aksel: For hjul med akselmøtrikker løsnes begge møtrikker uden for dropouts.
    Gennemgående aksel med beslag i indgreb
    GENNEMGÅENDE AKSEL MED BESLAG I INDGREB
    1. På et forhjul skal du blot føre hjulet ned og ud af gaflen. For baghjul skal du trække bagskifteren tilbage for at lade tandhjulene klare kæden. Sænk hjulet, før hjulet ned gennem bremseklodserne og fremad for at klare kæden og skifteren.
    Drej bagskifteren tilbage for at fjerne hjul og tandhjul fra rammen
    DREJ BAGSKIFTEREN TILBAGE FOR AT FJERNE HJUL OG TANDHJUL FRA RAMMEN

    Nogle gearskiftere har en koblingsmekanisme, der gør det svært at dreje gearskifteren. Disse kommer med funktioner, der hjælper med at fjerne hjulet nemt.

    • For SRAM-koblingsskiftere skal du flytte den nederste remskive fremad for at slappe af kæden og bruge knappen til at låse den på plads.
    • For Shimano koblingsskiftere skal du kigge efter tænd/sluk-håndtaget og flytte det til slukket position.
    SRAM koblingsskifter med låseknap
    SRAM KOBLINGSSKIFTER MED LÅSEKNAP
    Shimano koblingsskifter med tænd/sluk-knap

    2

    MONTERING AF HJUL

    Hjulene skal være korrekt monteret på cykelstellet. Forskydning kan resultere i problemer med skift og cykelhåndtering. Hvis hjulet ikke er sikkert monteret i dropouts, kan det komme ud, når cyklen køres, hvilket muligvis forårsager skade på rytteren.

    Solide akselnav bruger akselmøtrikker uden for dropouts. Akselmøtrikken vil have en spændeskive indbygget i møtrikken eller en separat spændeskive. Hvis skiven har tænder eller rifler, vender disse mod udfaldet for at hjælpe med at sikre hjulet. Smør akselgevindene, mens hjulet er væk fra cyklen.

    Det er ofte nemmest at montere forhjulet, når cyklen står på jorden. Quick-release spyddet skal være helt i indgreb på udfaldsfladerne. Ved at stille cyklen på jorden vil akslen være helt oppe i frafaldene.

    1. Kontroller, at hurtigudløserhåndtaget er i åben position, og at hurtigudløsermekanismen til bremsen er åben.
    2. Installer hjulet i dropouts. Sørg for, at navet sidder helt fast i rammen eller gaflen.
      • På et baghjul skal du først dreje skifteren tilbage og placere det mindste tandhjul mellem den øverste og nederste del af kæden. Før hjulet mellem bremseklodserne, og aktiver det mindste tandhjul på kæden.
    3. Spænd hjulet:
      • Quick-release: spænd akslen, så håndtaget møder modstand 90° fra rammen eller gaffelen.
      • Gennemgående aksel: Skub akslen på plads og drej med uret, indtil den er stram.
      • Solid aksel: Spænd begge akselmøtrikker til producentens anbefalede moment.
        • Det anbefales at bruge en momentnøgle. Men hvis ingen er tilgængelig, kan man bruge opfattet indsats. For en kraft på 25 Nm, påfør omkring 40 lbs. af tryk til enden af ​​en 5″ skruenøgle.
    Quick-release håndtag møder modstand ved 90 grader
    QUICK-RELEASE HÅNDTAG MØDER MODSTAND VED 90 GRADER
    1. Bestem håndtagets endelige lukkeposition. Drej det forreste håndtag og justeringsmøtrikken, så håndtaget ender lige foran gaflen. Placer det bagerste håndtag, så det falder mellem kædestaget og sædestagen. Flyt håndtaget efter behov, hvis det ikke lukker helt.
    Placer det forreste håndtag lige foran gaffelbladet, når det er muligt

    PLACER DET FORRESTE HÅNDTAG LIGE FORAN GAFFELBLADET, NÅR DET ER MULIGT

    Juster det bagerste håndtag mellem kæde og sædestag

    JUSTER DET BAGERSTE HÅNDTAG MELLEM KÆDE OG SÆDESTAG

    1. Aktiver bremseudløsningsmekanismen igen, hvis relevant.
    2. Kontroller, at hjulet er centreret i rammen eller gaffelen. Åbn spyddet, eller løsn akselmøtrikkerne, og juster efter behov for at centrere hjulet i rammen, og spænd igen.
    Brug ramme/gaffel som reference for at bestemme, at hjulet er centreret.
    BRUG RAMME/GAFFEL SOM REFERENCE FOR AT BESTEMME, AT HJULET ER CENTRERET.
    1. Kontroller, at fælgbremseklodser er centreret i forhold til hjulet, og juster efter behov.

    3

    YDERLIGERE INFORMATION

    QUICK RELEASE

    Quick-release hjul bruger en hul navaksel udstyret med en aksel, et håndtag, der betjener en knastmekanisme, og en justeringsmøtrik. Knasten spænder akslen og trækker både knasten og justeringsmøtrikken stramt mod udfaldene. Denne spænding er det, der holder hjulet sikkert til rammen. Justeringsmøtrikken bestemmer mængden af ​​spænding på quick-release håndtaget og knast. Smør knastmekanismen, hvis den virker klistret eller tør.

    Quick-release er udstyret med to koniske fjedre. Den lille ende af fjederen vender mod akslen, og den store ende vender udad. Disse fjedre gør hjulet lettere at montere. Hvis en eller begge fjedre bliver snoet eller beskadiget, kan de fjernes. Fjedrene tjener intet formål, når først hjulet sidder fast på cyklen.

    hjul09
    Top: åbent knastspyd;  Nederst: lukket kamspyd
    TOP: ÅBENT KNASTSPYD; NEDERST: LUKKET KAMSPYD

    Såkaldte “open cam” spyd kan kræve mere spænding fra spyddet. Disse spydhåndtag har knastmekanismen blotlagt og bør smøres ofte. Kontakt altid spydproducenten for specifikke procedurer.

    SKIVEBREMSER

    Cykler, der bruger skivebremser ved navet, skal være særlig opmærksomme på brug af spyd. Fælgbremsesystemer (Dual Pivot, Linear Pull, Cantilever, Sidepull osv.) har en tendens til ikke at lægge betydeligt pres på akslen. Skivebremsesystemer er monteret på gaflen og belaster rotoren, som er fastgjort til navet. Der er en udadgående belastning på navakslen, der har en tendens til at skubbe akslen ud af udfaldet.

    Det er især vigtigt, at spyddet er ordentligt og helt sikkert på skivebremsesystemer.

    disk4

    SOLIDE AKSELSYSTEMER

    Bagudfald på solide akselsystemer kan også have en skifterophæng, der boltes til udfaldet. Der skal være en bolt og møtrik, der holder bøjlen til rammen. Hjulet monteres over bøjlebeslaget. Akslen skal strække sig til bagsiden af ​​dette beslag. Den venstre sideaksel vil dog se ud til ikke at sidde bagerst i dropouten. Dette skyldes, at højre side er forskudt fremad af bøjlebeslaget. Centrer hjulet og fastgør møtrikkerne helt.

    der10
    hjul107

    RELATEREDE ARTIKLER

    article iconFjernelse og montering af dæk og slanger Se artikel

    article iconReparation af inderrør Se artikel

    article iconNavoverhaling og -justering: Kop- og keglestil Se artikel

    article iconWheel Truing (Lateral & Radial) Se artikel

    section indicator barI DENNE ARTIKELarticle arrow icon

    1 HJUL FJERNELSE


    2 -HJULS INSTALLATION


    3 YDERLIGERE OPLYSNINGER

    TILBAGE TIL TOPPEN

    Leave a Reply